Selamat mengunjungi ke Laman Blog Kami.. Kami amat mengalu-alukan kehadiran anda ke Laman Blog Kami...

Sunday, October 18, 2009

my favourite: ayam masak merah

Posted by [ Z U L I E ] 6:44 PM, under | No comments

Entah kenapa tiba2 teringatkan masakan ayam masak merah yg dimakan oleh mak aku..
wa, mmg no. 1 la..sedap gler
dah la aku ni mmg ske sgt2 ayam
setiap hari makan ayam pun xpe
sampai smua org dlm rumah tau yg aku ni mmg suke sgt makan ayam
ape2 mesti ayam

pastu cari la resepi ayam masak merah dalam internet,x same dgn resepi mak aku
aku pun pandai masak ayam masak merah ni
first class!!hehe..
seronok ble memasak..
hati baru masih baru cinta akan aktiviti memasak
lebih kurang setahun
unbelievable
sesorg itu boleh berubah jika mereka nak

Aku kongsikan resepi ayam masak merah mengikut cita rasa aku :


Bahan-bahannya:
ayam (dipotong )
(goreng kunyit & garam - jgn sampai kering)
Rempah tumis (bunga lawang, kulit kayu manis, cengkih)
3 ulas bwg merah
2 ulas bwg putih
1 inci halia
1 btg serai
2 sudu cili kisar
4 sudu sos tomato
4 sudu sos cili
1 cawan minyak
1 ulas bwg besar potong bulat
Garam & gula secukup rasa


Cara-cara memasak:
Kisar bwg merah, putih & halia.Panaskan api,masukkan rempah tumis, serai & bahan kisar.Selepas itu,masukkan cili kisar. Tumis sehingga naik bau. Kemudian, masukkan cili dan tomato. Gaul sampai rata. Masukkan bawang besar. Bila kuah dah sebati digaul, masukkan ayam yg sudah digoreng tadi. masukkan garam dan gula secukup rasa.
Dah siap..

0 comments:

Post a Comment

komen la yang boleh membina dan membantu ye...

Related Posts with Thumbnails

Tags

Blog Archive

Archive