Selamat mengunjungi ke Laman Blog Kami.. Kami amat mengalu-alukan kehadiran anda ke Laman Blog Kami...

Monday, October 26, 2009

Ujian SEGAK

Posted by [ Z U L I E ] 5:37 PM, under | No comments

As a future teacher, I should know about Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan Untuk Murid Sekolah Malaysia or it also called as ( SEGAK ) for primary and secondary school.

Today, we had exposed to the ujian SEGAK.We were introduced the instruments that were needed for this test by Mr. Kuan Nam Poh ( our lecturer ). Luckily, there was no marks that were taken for us when we did this test.Good news for me..Because I was not exercising for a long time.I admitted it.

Objektif Ujian SEGAK:
Murid dapat:
-mengukur dan merekod tahap kecergasan fizikal
-menganalisis dan mentafsir kecergasan fizikal kendiri
-mengetahui tahap kecergasan kendiri
-merancang dan melakukan tindakan susulan
-mencapai tahap kecergasan yang diiktiraf berdasarkan prestasi semasa.

Ujian ini terdiri daripada dua bahagian iaitu:
-Ukuran Indeks Jisim Badan
-Bateri ujian fizikal

Bateri ujian fizikal:
-Naik Turun Bangku ( 3 minit )
-Tekan Tubi ( 1 minit )
-Ringkuk Tubi Separa ( 1 minit )
-Jnagkauan Melunjur


For today, we did 'bateri ujian fizikal'...quite difficult for people who are not exercise for a long time. I do not like to do this test but I have to...at least I know what I should do if I have to conduct SEGAK test in the school in the future..

0 comments:

Post a Comment

komen la yang boleh membina dan membantu ye...

Related Posts with Thumbnails

Tags

Blog Archive

Archive